PUNCA TERJADINYA KEBAS TANGAN DAN CARA MERAWATINYA

Punca terjadinya kebas tangan. Pernahkan anda terjaga dari tidur akibat kebas tangan?  Bila terjadinya kebas tangan kita akan cuba urut tangan kita untuk hilangkan rasa kebas itu.  Tetapi malangnya rasa kebas tangan itu tidak hilang malah makin merebak hingga ke lengan dan berasa sangat sakit sehingga kita tidak dapay mengenggam. Tahukah anda apa punca terjadinya kebas tangan ini? Banyak punca terjadinya kebas tangan ini dan selalunya wanita 3 kali ganda lebih berisiko daripada lelaki.

Punca terjadinya kebas tangan

Punca terjadinya kebas tangan

Menurut Perunding Ortopedik, Tangan dan Pembedahan Mikro Hospital Beacon Dr Terence Tay Khai Wei, Simptom Kebas tangan ini ialah sindrom Terowong Carpal atau lebih dikenali Carpal Tunnel Syndrome (CTS).

Apa itu  Sydrome Carpal Tunnel .

Sydrome Capral tunnel ialah penyakit berkaitan saraf yang mana  saraf terganggu atau tidak berada dalam keadaan sepatutnya ini menyebabkan tangan khususnya pergelangan dan jari berasa kebas serta tidak selesa. Terowong Carpal terletak di bahagian nadi pada pergelangan tangan manusia. Di dalam terowong ini,  ada banyak  tisu penting yang melaluinya termasuk saraf, bila saraf ini terhimpit ia menyebabkan kebas terutama pada ibu jari, jari telunjuk, jari tengah dan sebahagian daripada jari manis. Kesakitan akan berlaku disebabkan kawasan terowong yang menjadi sempit berikutan tisu sekeliling mengembang lalu menghimpit saraf berkenaan.

Punca terjadinya kebas tangan

Siapa yang berisiko mendapat Sydrome Carpal Tunnel

  1. Warga Emas yang mengalami masalah obisiti yang mana kandungan lemak  yang menempel elah menyebabkan terowong carpel menjadi semakin sempit.
  2. Mereka yang mengalami masalah kesihatan seperti kencing manis, Obesiti dan artritis ini kerana hormon telah menjejaskan dan merosokkan sistem saraf.
  3. Mereka yang bekerja menggunakan pergelangan tangan seperti pemain badminton dan juga pekerja kilang yang banyak mengunakan tangan
  4. Tidak di nafikan ramai golongan muda yang mengalami masalah kebas tanga atau Sydrome carpal tunnel ini. Ini terjadi kerana golongan muda yang terlalu terdedah dengan gajet yang mana sentiasa mengunakan jari untuk menaip dan bermain permainan video.

Bagaimana cara untuk mengesahkan Sydrome Carpal Tunnel

Bagi mengesahkan betul ke rasa kebas tangan itu adalah sydrome Carpal Tunnel seorang itu perlu menjalani Ujian elektrofisiologi.

Cara Rawatan Sydrome Carpal Tunnel

Jika penyakit ini tidak serius ia boleh di atasi dengan pengambilan B6 dan B12, tetapi jika serius pembedahan kecil pada pergelangan tangan perlu di lakukan. Pembedahan ini biasanya mengambil masa pendek iaitu selama dua minggu untuk sembuh. Pembedahan ini dilakukan bertujuan untuk membesarkan laluan saraf, selain pengambilan vitamin yang membantu peredaran darah lalu mengurangkan rasa sakit dan kebas.

Pengurangan penggunaan peralatan elektronik juga mampu mengawal dan mencegah masalah kebas tangan ini terjadi. Seeeloknya jangan menggunakan tangan dalam masa yang lama tetapi berehatlah setiap 15 minit.

Vitamin untuk sydrome Carpal Tunnel

Anda juga boleh mengamalkan 3 vitamin ini bagi mengurangkan dan jika konsisten amalkan mungkin boleh merawat masalah kebas tangan (sydrome carpal tunnel) ini.

Vitamin untuk masalah kebas tangan

OMEGA GUARD – membantu melancarkan peredaran darah keseluruh badan dan bersifat anti radang dan anti inflamasi pada saraf. Mengurangkan rasa kebas.

B complek – salah satu sebab terjadinya  kebas tangan ini kerana kekurangan B6 dan B12. B complek shaklee ada semua vitamin B termasuk B6 dan B12.

Ostematrik – membantu proses pengecutan saraf dan otot dengan baik agar tekanan darah normal dan lancar.

Testimoni

    Testimoni set kebas dari salah seorang pengguna set kebas shaklee.

Jika anda ingin dapatkan vitamin ni secara terus anda boleh order secara direct Di SINI . Anda boleh buat bayaran mengunakan kad debit atau kad kredit. Jangan risau ia adalah selamat kerana pembelian terus ke sistem web shaklee yang di jamin selamat.

Tetapi jika anda ingin mendapatkan vitamin ini melalui kakma pun boleh kakma ada membuat pengeposan mengunakan pos laju keseluruh negara.

Dan jika anda ingin dapatkan vitamin secara COD kakma ada membuat perkhidmatan COD di seluruh Kuala lumpur tertutamanya sekitar Sentul , gombak , wangsa maju , setapak, sri rampai dan batu caves serta kawasan sekitar.

Boleh hubungi kakma ,

klik sini utk whatsapp http://kakmashaklee.wasap.my/

SHAKLEE Independent Distributor
Maisarah (ID 887111)
No Tel: 019-3624134
Email: kmshop143@gmail.com
COD area: kg padang balang, sentul , bandar baru sentul ,dato senu , jalan gombak , setapak ,gombak setia.

KISAH SEDIH PERJUANGAN SEORANG IBU MERAWAT ANAK YANG MENGIDAP KANSER LYMPHOMA HODGKINS SEHINGGA SEMBUH

Kakma ingin kongsikan kisah sedih perjuangan seorang ibu merawat anak yang mengidap Kanser Lymphoma Hodgkins. Hati seorang ibu hancur bagai dihiris sembilu apabila doktor mengesahkan anaknya mengidap penyakit kanser Hodgkins Lymphoma stage 4 pada usia 10 tahun dan perlu menjalani rawatan kimoterapi dengan segera.
Kanser Lymphoma adalah sejenis kanser Darah 
Bukan kesedihan saja yang kakma nak kongsikan tapi kakma nak kongsikan semangat dan usaha seorang ibu yang ingin melihat anaknya sembuh sepenuhnya kanser Lymphoma ini.
Kakma kongsikan kisah yang di tulis sendiri oleh kak Saadiah.
 

Ikuti kisah beliau;

 
Ini kisah anak saya.  Anak saya disahkan mengidap kanser Hodgkins Lymphoma stage 4 pada usia 10 tahun. Beliau telah sembuh sepenuhnya setelah mengambil Vivix Shaklee. 
Kanser lymphoma hodgkins
Anak beliau bebas kanser Lymphona Hodgkins
 
Pada usia 10 tahun anak saya selalu mengadu sakit belakang.  Saya dan suami menyangkakan kemungkinan jatuh basikal atau jatuh masa bermain. 
 
Sakitnya semakin kerap.  Kami bawa ke klinik dan kadang-kadang ke hospital.  Di hospital doktor check ala kadar dan bekalkan Paracetamol sebagai ubat tahan sakit. Biasa la bila makan ubat sakitnya reda.  Lepas tu datang balik. 
 
Doktor pun tak dapat detect penyakit ank saya.  Sampai satu masa doktor amik darah bagi tujuan ujian dan dihantar ke makmal darah. 
 
Doktor mengesahkan anak saya ada jangkitan kuman dalam darah. Anak saya menjalani operation kecil untuk mengambil sample di bahagian leher sebelah kiri. 
 
Setelah beberapa hari dapat result,  anak saya disuruh rujuk ke HKL. Sampai disana kami terus ke Wad Pedriatik kanak- kanak. 
 
Hati seorang ibu hancur bagai dihiris sembilu apabila doktor Teh Kok Hoi memberi tahu anak saya mengidap penyakit kronik tahap 4 dan terpaksa menjalani rawatan kimoterapi. 
 
Saya dan suami diberi kaunseling supaya tabah menghadapi kemungkinan yang akan berlaku. Suami saya tenang mendengarnya sedangkan saya sudah berbagai-bagai perasaan yang timbul. Takut,  cemas dan sedih. Rawatan ini 50-50.
 
Dari hari itu 20 Julai 2011 bermula episod baru dalam hidup saya.  Anak saya di masukan wad KK3 di pedriatik HKL.  
 
Anak saya menjalani rawatan kimoterapi dan perlukan penjagaan yang rapi.  Pesakit tidak dibenarkan jumpa orang luar kerana ditakuti jangkitan kuman. 
Kami berulang alik ke HKL selama dua tahun. Rawatan kimoterapi selama enam bulan dan masa selebihnya bagi check up susulan. 
 
Setelah tempoh dua tahun anak saya disahkan sihat dari kanser tersebut namun doktor menasihati agar kami jaga pemakanannya kerana ditakuti penyakitnya akan berulang semula. 
 
Yang menyedihkan saya sekarang kos perubatan semakin meningkat.  Hospital kerajaan tidak dapat menyediakan kos rawatan bagi penyakit kanser stage 4. Ramai pesakit pergi ke hospital swasta yang menelan belanja yang agak mahal. 
 
Sepanjang anak sakit, dia cepat down dan cepat terasa.  Tapi satu yang saya ingat sampai hari ni. Bila doktor suruh cuti setahun dari belajar untuk menjalani rawatan. Dia kata tak nak jadi orang bodoh sebab takut ketinggalan dalam pelajaran. Dia sangat sedih dengan keadaan dirinya.
 
Justeru itu saya berusaha mencari supplement  bagi anak saya. Dari satu supplement ke satu supplement tetapi semua tidak sesuai. Dan akhirnya saya temui Vivix Shaklee. 
 
Alhamdulillah peraturan Allah itu memang cantik.  Apabila anak saya memasuki sekolah form 1 di SMAN Lenggong , anak saya ditukarkan ke hospital Ipoh bagi check up seterusnya. 
 
Saya sentiasa bekalkan Vivix buat anak saya.  Setelah konsisten ambil Vivix,  anak saya disahkan bebas kanser pada 20. 07.2016. Satu berita yang menggembirakan.
 
Alhamdulillah lepas habis rawatan dia boleh skor balik pelajaran yg tertinggal. Yang paling menggembirakan saya Alhamdulillah periksa I’dadi tahun lepas dia dapat mumtaz.
 
Sekarang anak saya bisa menjalani kehidupan seperti remaja lain. Belajar dan bermain. Malah anak saya turut menyertai aktiviti lasak di sekolahnya. Saya pun tidak perlu risau akan keadaan anak saya ketika tinggal berjauhan dari keluarga. 
 
Syukur Alhamdullilah.  Terima kasih Allah terima kasih Shaklee.
Ikhtiar dengan Vivix
Begitulah tabahnya seorang ibu dan betapa yakinnya dan tekadnya ibu yang mana percaya dengan izin Allah tiada yang mustahil.
Jika anda atau ahli keluarga menghadapi penyakit yang sama seperti anak kak Saadiah kakma sangat syorkan anda ikhtiar dengan Vivix.
Vivix Shaklee diiktiraf melalui kajian saintifik

Dapatkan Vivix sekarang hubungi kakma 0193624134,
 
Kalau anda berasa sekitar kampung padang balang sentul atau gombak anda boleh dapatkan vitamin terbaik untuk mata ni secara COD dan kakma akan konsult anda secara direct.
 
Kakma adalah pengedar shaklee kawasan kampung padang balang sentul dan bagi yang jauh kakma boleh pos..kakma menggunakan perkhidmatan poslaju selalu pos pagi ni esok dah sampai.
 
untuk Pertanyaan,Tempahan dan Temujanji
Call/ Whatsapp : 019 3624134
Email : Kmshop143@gmail.com
FB : Mai Md saupi

 * Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit*

SIJIL HALAL SHAKLEE 2017

Sijil Halal shaklee akan diperbaharui setiap tahun bagi setiap produk shaklee. Kakma kongsikan sijil Halal shaklee untuk tahun 2017, dengan adanya sijil Halal Shaklee ini maka kita semua bolehlah amalkan produk shaklee tanpa rasa was was.

Dengan ini terbukti produk shaklee bukan sahaja diperbuat daripada bahan semulajadi selamat dan berkesan tetapi di kukuhkan lagi dengan perikhtirafan halal oleh JAKIM.

 Sijil Halal SHaklee 2017

Ini sijil halal Shaklee untuk tahun 2017 yang berkuat kuasa pada Jan 2017 sehingga Dec 2017.
 
sijil halal shaklee
untuk pengetahuan semua sijil halal shaklee tidak dikeluarkan oleh JAKIM tetapi dikeluarkan oeh ISA iaitu satu badan yang di iktiraf oleh JAKIM. Kalau kita fikir logik pun takkan lah JAKIM nak pergi check semua produk kat dunia ni kan, mana nak cukup kakitangan Jakim, jadi setiap negara ada badan Halal nya sendiri,ini kerana hampir seluruh negara di dunia ini ada orang Islam.
 
Cara Semak SIjil Halal
 
Kita boleh buat semakan di web JAKIM untuk pastikan kesahihan dan ketulenan pengikhtirafan Sijil Halal ini.
Dengan ini semua customer kakma boleh terus gunakan shaklee dengan yakin. Kalau anda nak tahu produk Shaklee Lulus KKM atau tidak boleh SEMAK.
Jika anda ingin dapatkan shaklee boleh lah hubungi kakma , klik sini utk whatsapp http://kakmashaklee.wasap.my/ 
 
SHAKLEE Independent Distributor
Maisarah (ID 887111)
No Tel: 019-3624134
Email: kmshop143@gmail.com
COD area: kg padang balang, sentul , bandar baru sentul ,dato senu , jalan gombak , setapak ,gombak setia.

CARA KAWAL STRESS DENGAN SELAMAT

Anda mencari cara kawal stress dengan selamat? yer ada caranya. Stress jika kita tidak kawal memang boleh membawa kemudaratan.Kakma ingi kongsikan kisah bagaimana Puan  NAJAH BAHIR  kawal stress dengan selamat.

Kisah Puan Najah Bahir

Saya seorang yang bole juga dipanggil OCD, so apabila melakukan sesuatu kerja saya sangat pentingkan kesempurnaan dan ‘crash my head’ untuk melakukan yang terbaik. Bagi saya kalau tak dapat lakukan sesuatu dengan terbaik, baik tak payah buat langsung.

Pada masa yang sama saya juga sejenis yang risau kalau saya ada melukakan hati orang dengan kata-kata atau perbuatan. Disebabkan itu, saya menjadi seorang yang ‘overthinking’. Jadi saya selalu sakit kepala. Perkara ni menjadi lebih teruk pada 2011, apabila syarikat keluarga saya menghadapi satu kejatuhan.Jadi saya memang jadi serabut dan banyak berfikir sehingga saya boleh rasakan urat kepala merentap mungkin kerana stress. Saya dapat rasakan saya selalu berdebar-serabut dan urat merentap dikepala apabila saya banyak memikir.

Berkenalan dengan Vitamin

Saya sangat bersyukur pada 2012, selapas melahirkan anak pertama saya berjumpa dengan Shaklee. Sebenar saya beli ESP untuk banyakkan susu maklumlah kerja audit selalu ke sana ke mari tak sempat nak mengepam mengikut masa dan sentiasa bergerak. Ditambahkan lagi saya sambung belajar master pada masa yang sama membuatkan saya menjadi lebih stress untuk bahagikan masa. Sejak mengenali Shaklee saya terbaca tentang vitamin ‘antistress’ Shaklee iaitu B-Complex.

Stress ni jika tidak dibendung dan diurus akan membawa padah dan menyebabkan penyakit lain. Dengan kesedaran itu, saya cuba mengambil B complex sebijik setiap hari dan saya dapat rasakan perbezaan saya tidak lagi sakit kepala seperti dulu sampai sekarang tiada lagi rentapan di kepala, jantung saya tidak lagi sentiasa berdebar dan tak mudah serabut.

Alhamdulillah syukur dengan izin Allah saya rasa tenang dan boleh uruskan stress dan emosi dengan lebih baik berbanding dulu terutama sekali semasa hendak menghadapi peperiksaan.

Maklumlah saya juga bekerja pada masa yang sama menguruskan keluarga dan anak di mana merupakan sesuatu yang agak mencabar bagi saya. Setiap kali saya rasa stress saya akan telan B-compleks. Saya bukan seorang yang suka akan ubat atau supplement tetapi saya percaya dengan Shaklee setelah mencuba ESP dan saya dapati shaklee mengeluarkan vitamin yang organik dan telah membuat banyak kajian sebelum sesuatu produk itu dikeluarkan serta ada KKM dan Halal Jakim.

Mencegah lebih baik daripada mengubati.

Saya ingin menyeru rakan-rakan sekalian agar janganlah kita terlalu berkira di dalam mendapatkan makanan tambahan seperti supplement ini untuk kesihatan diri kita dan keluarga.

Dan juga jangan juga mengambil mudah terhadap kesihatan terutamanya stress ni kerana ia akan memudaratkan dan menyesal dikemudian hari. Tambahan, sekarang banyak sangat penyakit datangnya daripada stress dan salah satu daripadanya adalah ‘ Anxiety disorder ‘ yang agak popular sekarang. Hati- hatinya rakan-rakan, Stress ini pembunuh dalam senyap.

CARA ORDER B COMPLEK SHAKLEE

Cara 1 – Anda boleh terus klik  B complek ini dan membeli terus dengan Shaklee. Anda boleh buat bayaran secara debit card atau kad kredit , jangan risau ia adalah web rasmi shaklee yang di jamin selamat. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan.

Cara 2 – Anda hubungi kakma untuk mendapatkan konsultasi tentang vitamin mana yang paling sesuai untuk anda dan anda akan mendapat tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian melalui kakma. Sekiranya anda berada di sekitar sentul , taman dato senu, kg padang balang, bomgak , gombak setia, batu caves , setapak, sri rampai , wangsa maju atau sekitar Kuala Lumpur anda boleh dapatkan vitamin secara COD atau yang berjauhan kakma mengunakan perkhidmatan poslaju untuk pos kepada anda.

untuk Pertanyaan,Tempahan dan Temujanji
Call/ Whatsapp : 019 3624134
Email : Kmshop143@gmail.com
FB : Mai Md saupi

APA ITU KANSER LYMPHOMA


Apa itu kanser lymphoma

Apa itu kanser Lymphoma?

Kanser Lymphoma adalah sejenis kanser darah yang bermula dari sel sistem imun dipanggil lymphocytes(limfosit). Seperti kanser lain, lymphoma berlaku apabila limfosit berada dalam keadaan pertumbuhan sel yang tidak terkawal dan berganda.Kanser lymphoma menjejaskan sistem limfa.

Kanser Lymphoma terbahagi 2

1) Lymphoma Non-Hodgkin selalunya menyerang pesakit 55thn ke atas.
2) Lymphoma Hodgkin pula selalunya menyerang org muda berusia 15 hingga 20thn dan mereka yang berusia 50thn ke atas.Tetapi apa yang membimbangkan banyak kes kanak-kanak seusia 3 tahun sudah diserang kanser lymphoma jenis ini.

Tanda - tanda kanser lymphoma



Tanda- tanda kanser Lymphoma 

  • sering keletihan
  • merasa ketulan atau gumpalan pada leher, perut, bawah lengan atau pangkal paha
  • gatal-gatal tanpa sebab diseluruh badan
  • hilang nafsu makan
  • berpeluh-peluh diwaktu malam
  • Kesan merah pada kulit-batuk-Sakit perut,pening dan muntah
  • hilang berat badan tiba-tiba

Antara Punca-Punca terjadinya Kanser Lymphoma

Walaupun doktor belum dapat mengesahkan punca sebenar terjadikan kanser Lymphoma ini tetapi ada beberapa faktor yang boleh meningkatkan risiko mendapat kanser ini.
– Pendedahan kepada ubat pembunuh serangga ,
– merokok,
– bekerja di dalam industrik berkaitan kayu ,
– sistem imun dan daya tahan penyakit yang rendah
– jangkitan kepada beberapa jenis virus.
Bagi mengesahkan pesakit mengidap kanser lymphoma, penyakit ini akan didiagnos selepas membuat biopsi dibahagian tisu yang mungkin sakit. Jika keputusan biopsi dan ujian lain menunjukkan pesakit mengidap Kanser Hodgkin Lymphoma maka banyak lagi ujian yang akan dilakukan untuk mengenalpasti kanser berada ditahap mana dan sejauh mana ia merebak.

Dari segi rawatan Kanser Lymphoma, pakar perubatan akan menjalankan semua pemeriksaan dan ujian sebelum menentukan tahap penyakit dan jenis rawatan sesuai. Antara rawatan yang disediakan adalah terapi biologik atau imunoterapi, kemoterapi, terapi sasaran, terapi steroid, terapi radiasi, pemindahan sel stem dan pembedahan.

Cara Pencegahan

Walaubagaimanapun kita perlu berikhtiar untuk tidak mendapat penyakit kanser Lymphoma antaranya  kita perlu menjaga pengambilan makanan, bersenam dan mengamalkan gaya hidup sihat.Pemakanan kita memainkan peranan penting. Senaman pula membantu meningkatkan sistem imun atau daya tahan penyakit dalam diri kita, menguatkan tubuh serta membantu mengawal berat badan. Mengenai pemakanan, kita dinasihati supaya mengambil lima hidangan buah-buahan dan sayur-sayuran dimakan setiap hari.

Pengambilan daging merah seperti daging lembu atau kambing pula dikurangkan kepada 70 gram sehari, sementara pengambilan makanan dalam tin, makanan barbeku dan makanan yang diawet serta makanan segera seeloknya tidak di ambil terus.Ini menunjukkan betapa penting kita mengambil makanan tambahan iaitu vitamin untuk memenuhi diet seharian kita.

 Semoga kita semua terhindar dari bermacam jenis penyakit sekarang ini terutamanya kanser Lymphoma ini.

RISIKO AMALAN PEMAKANAN YANG TIDAK SIHAT PUNCA KECACATAN JANIM DALAM KANDUNGAN

Tidak di nafikan risiko amalan pemakanan yang tidak sihat punca kecacatan janim dalam kandungan.Jadi setiap ibu harus pandai memilih apa yang boleh dan tidak boleh di makan semasa kehamilan dan seeloknya sebelum kehamilan lagi ibu perlu ambil peduli. Ini kerana setiap pemakanan yang tidak sihat memberi kesan kepada kandungan. Setiap ibu bapa mengharapkan bayi yang bakal dilahirkan cukup sifat dan sihat.Jadi Ibu harus menjaga amalan pemakanan sejak awal lagi.

 

Apa yang perlu kita lakukan untuk mengelakkan dari kecacatan janim.


Makan Makanan Sihat
Kita perlu makan makanan yan sihat ini kerana kita adalah apa yang kita makan.Makanlah menu makanan yang mengandungi lima jenis makanan utama yang amat diperlukan oleh tubuh. Setiap hari kita perlu mengambil makanan berupa karbohidrat, sayuran, susu, protin.

Ambil Asid Folik
Ia penting diambil oleh wanita yang merancang untuk hamil dan teruskan sehingga bersalin. Kajian yang dilakukan menunjukkan pengambilan asid folik sebelum kehamilan dan semasa kehamilan mampu menurunkan risiko melahirkan bayi dengan kecacatan otak dan sum-sum tulang belakang hingga 80 peratus.Info lanjut tentang risiko kekurangan asid folik boleh baca di sini

Berhenti Merokok
Ramai wanita sekarang yang merokok. Sekiranya kita berhasrat untuk mendapat bayi yang sihat dan sempurna sebaiknya hentikan amalan ini. Merokok ketika hamil akan mengakibatkan bayi yang kita kandung lahir dengan berat badan yang kurang dan berisiko besar untuk cacat.


Elakkan Alkohol
Alkohol dan kafein adalah dua perkara yang perlu dijaga oleh wanita yang hamil. Tidak ada kadar alkohol  yang selamat untuk diambil oleh wanita ketika hamil. Kafein yang terdapat dalam minuman seperti teh, kopi, soda dan coklat juga harus dikurangkan.Lagipun sebagai Islam agama kita sangat melarang kita mengambil alkohol dan hukumnya haram.

Ikut Nasihat Doktor
Jika kita perlu mengambil apa-apa ubatan kita harus mendapatkan nasihat doktor terlebih dahulu jangan mengambil sebarang ubat-ubatan tanpa cadangan doktor. Mengambil ubat-ubatan tanpa nasihat doktor dengan dos yang tidak tepat akan membahayakan bayi dalam kandungan.

Mengikut kajian ini membuktikan amalan pemakanan tidak sihat menjadi punca kecacatan janim di dalam kandungan. Oleh itu kita perlu menjaga amalan pemakanan kita dan perlu membuat pemeriksaan kandungan di klinik mengikut masa yang ditetapkan agar tiada masalah yg terjadi.
Jika anda mencari makanan tambahan semasa hamil bagi melengkapkan nutrisi harian anda boleh baca di sini.

PERKONGSIAN PESAKIT ANXIETY DISORDER DAN GERD

Hari ni kakma nak kongsikan perkongsian pesakit Anxiety disorder  Gerd dan iaitu cicit shaklee kakma iaitu En sofian. Kisah bagaimana beliau di beri ujian oleh Allah hingga beliau jatuh sakit, Beliau telah di serang penyakit Anxiety disorder Gerd dan .

Jemput baca perkongsian pesakit Gerd dan Anxiety disorder

Di awal 20 an saya dah dapat kerja yg baik (swasta) coz takde rezeki ngan gomen. Setiap tahun saya dapat kenaikan pangkat sehingga tahun 2008 saya mula dapat portfolio utk jaga 37 ofis di 12 negara. Saya handle Sales & Marketing Communications. Semua press release, launching new products and set new office saya kena handle tak kira kat mana pun benua nya. Bebanan kerja semakin berat. Yes…saya masih amalkan supplemen tapi dalam masa yang sama saya dah create new bad habits dalam kamus hidup saya. Saya menjadi perokok tegar dan selalu skip makan. Coz masa saya banyak terluang dalam kapal terbang traveling dan jumpa clients…saya always skip my meals. Hidup saya hanya bergantung kepada air putih. Nescafe jadi makanan harian saya. Dlm 1 hari saya boleh minum 12 gelas nescafe to keep me awake sebab masa kerja saya tak sama dgn org kat ofis. Org kat ofis cuma kerja jam 8 hingga 5. Saya kerja 24 jam dan tidur 2 jam sehari sebab saya terpaksa respond to colleagues and clients mengikut time zone mereka. I love and enjoy my works to the limits tapi dalam masa yg sama saya rosakkan sistem kekebalan tubuh badan saya secara perlahan2.
Further…saya takde masa langsung utk spend masa with my family kat umah sampai 1 masa my eldest daughter tanya kat ofis tu Abi sorang je ke yg kerja? Takde staff lain ke? It knocks my head straight to my brain. Lepas berpikir panjang, saya ambil keputusan untuk berhenti kerja dan balik ke kampung halaman. Niat saya 1 je..nak cari kerja yg boleh bagi saya masa spend time utk family dan jaga mak bapak saya. FYI, saya kluar rumah mula umur 12 tahun sampai lah saya buat keputusan balik ke rumah. Jgn pikiaq bukan2 ye…bukan lari dari rumah tapi parents hantar pergi boarding school. Habis belajar kerja pun tempat lain.
Alhamdulillah saya dapat kerja di tempat sendiri. Masih travelling to oversea tapi tak sekerap dulu. Sebulan sekali mcm tu. Kesihatan saya masa ni tengah merosot…supplemen saya makan on and off makan tak konsisten mcm dulu. Sehingga lah saya jatuh sakit pada Dec 2014.
 

 GERD DAN ANXIETYDISORDER

1st time kena attack tu jantung saya sakit bebenar…nafas tersekat…berpeluh…tangan kaki sejuk…muka pucat…masa tu ingat masa dah tiba…rasa menyesal tak spend banyak masa bersama 2 puteri saya dan org tua…menangis dlm hati minta Allah panjangkan umur agar dapat menebus kekurangan yg saya buat utk diri saya dan keluarga.Terus masuk emergency ward. Lepas masuk drip…baru badan kembali normal. Masa tu doktor syak kena gastrik coz ujian darah dan ecg normal. 
 
Sejak kejadian tu hidup saya berubah 360 darjah. Hampir setiap hari saya di serang benda yg sama. ER gomen dan swasta dah jadi rumah kedua saya. Nak bawa kreta pun saya tak mampu. Pergi tempat crowded atau solat jumaat memang saya kena serang. Doktor dah habis idea apa penyebab sakit ni. 1 hospital swasta ni terang2 tolak saya refer my case pergi gomen hospital. Mereka cuma cakap kena GERD. Tapi nape sampai nak pengsan atau rasa nak mati setiap kali kena serang? Org lain pun ada GERD tapi tak lah sampai pengsan2 gitu. 
 
Saya ketandusan petunjuk. Dalam masa yg sama ada juga yg cakap saya kena santau atau gangguan jin. 
Then…saya pun pergi rawatan alternatif…bab mandi dan minum air tu jgn sebut…naik kembung perut minum air….jgn pikir saya tak percaya benda ghaib atau sihir sebab Allah dah bagitau kita ni tak bersendirian…(bunyi OST X-files 😂😂😂). Tapi takde perubahan. 
 
Saya tahu memang ada penyakit GERD coz cara hidup saya di masa lampau memang berkaitan. PENGSAN DAN TAKUT 24 JAM…ini yg saya ingin cari jawabannya…kenapa???
 
Saya masih kerja tapi ambil cuti tapi since saya punya masa kerja fleksible dan boleh kerja kat rumah…saya mula menjadi pengikut Mr. GOOGLE secara berjemaah…saya spend berjam2 setiap hari utk cari petunjuk tentang penyakit saya. 
 
Kerana terlalu letih dgn pencarian yg sia2…saya sedar tiba2 bila puteri sulong cakap kenapa tak minta petunjuk dari Allah….tersentak sekali lagi…kenapa asyik dia yg sedarkan saya…tapi saya bersyukur Allah beri saya petunjuk melalui puteri sulong saya. Saya mula lebihkan masa utk berzikir utk ketenangan dan memperbaiki solat saya utk diberi petunjuk. Hehehe…mesti ada yg cakap selama ni tak solat ke? Solat memang buat tapi kita sebagai manusia memang khilaf…kadang2 solat tu hanya utk cukupkan fardu kita sebagai Islam…tapi rukunnya…tertibnya…bacaannya…semua kena perbaiki…itulah yg saya tengah usahakan. 
 
Alhamdulillah Allah Maha Penyayang lagi Maha Mengasihani…sekali lagi saya diberi petunjuk tentang sakit saya…masa google2 info awal januari 2016 (masa ni saya dah setahun sakit dan berat badan turun dibawah paras underweight sebanyak 16 kg)…saya ditemukan 1 blog member shaklee pasal Anxiety disorder…punyalah syok saya baca mengalah kan ambik exam kat U dulu…semua tanda2 anxiety tu ada pada saya. Setelah baca blog tu saya buat review semua blog kat website pasal anxiety termasuk dari doktor professional spt Dr. Zubaidi. Majority mengesyorkan ambik vit B compleks, minyak ikan omega 3, magnesium…
 
Selepas saya buat percaturan sendiri…saya ambil keputusan ambil supplemen ni utk dicuba tapi which brand? 
Dalam masa setahun saya sakit memang saya dah cuba apa saja produk yg disyorkan termasuk cap ayam…kilang belakang rumah atau yg branded…you name it…memang saya dah cuba…setahun sakit tu saya dah spent almost 50K untuk bil hospital dan beli produk2 alternatif. 

Buat keputusan nak cuba produk Shaklee.

Saya amik set gastrik dan set anxiety. Lepas 3 bulan pertama amalkan kedua2 set ni, saya dah tak makan ubat hospital lagi dan Alhamdulillah tahap kesihatan saya bertambah baik. Saya teruskan pengambilan produk Shaklee sampai sekarang.
 
Anxiety disorder saya tetap ada coz penyakit ni ambik masa juga nak kasi sembuh tapi sekurang2nya saya bersyukur saya dah boleh nikmati balik kehidupan saya yang lalu dan sujud syukur Allah beri saya peluang untuk jaga kedua puteri saya dan ibubapa saya.
 
Moral of the story ni
 
1. Nak dapatkan sesuatu tu kita kena buat istiqmah…nak sel2 dalam badan kita sihat dan awet muda…amalkan makan supplemen hari2.  Ada yg cakap ala…org dulu2 takde makan supplemen pun jarang je sakit…boleh juga awet muda. 
 
Jgnlah nak samakan dulu dan sekarang. Dulu makanan takde banyak pengawet malah udaranya airnya tanahnya tak tercemar macam sekarang. Kalau masak sayur rebus buat ulam…awak boleh konfirm ke sayur tu takde racun serangga?
 
2. Jangan abaikan kesihatan dan keluarga bila kita sibuk mengejar cita2 atau kerjaya. Dalam kesibukan kita mengejar duniawi kadang2 kita khilaf menzalimi diri sendiri dan org lain tanpa kita sedar. Kena saya cakap zalim? Ye lah dah dok sibuk memanjang buat kerja sampai perut lapar pun tak di isi. Bila badan kurang nutrien kan dah merosakan badan. Badan kita ni cuma pinjaman utk roh kita menambah amalan sebelum di panggil kembali.
 
3. Kalau ada kawan2 yg ada simptom mcm saya…buatlah rawatan hospital…kalau hospital cakap takde ape2…boleh cuba set Shaklee…jgn takut mencuba sebab produk Shaklee ni organik, selamat, dan diuji secara klinikal. Bukan diuji in vitro je tau.
 
3. Paling penting sentiasa minta petunjuk dari Allah. Saya buat keputusan untuk berhenti kerja walaupun ekonomi sekarang ni agak teruk sebab saya percaya rezeki tu milik Allah. Bukan milik manusia. Saya dah decide nak buat Shaklee fulltime. Dalam masa yg sama saya boleh menunaikan tanggungjawab saya sebagai ibu, ayah dan pencari rezeki untuk menggantikan masa lalu saya yg banyak terluang untuk kerjaya dari keluarga.
 
Yang baik jadikan tauladan dan yang buruk jadikan sempadan.
Wassalam


Bagi anda yang ada masalah sama seperti En Sofian kakma sangat syorkan anda mencuba produk shaklee iaitu
B Complek
Omega Guard
Ostermatrik

Ingin dapatkan vitamin untuk Anxiety diorder dan gerd secara COD jika anda berada di area gombak atau sentul.Ini kerana kakma adalah pengedar shaklee area gombak dan sentul.
untuk matlumat lanjut hubungi mai di talian 0193624134

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

CARA RAWAT LUKA MELECUR DENGAN BERKESAN

Cara rawat luka melecur dengan berkesan? ya ada caranya, meh Kakma kongsikan kisah dari seorang ibu. Kisahnya ialah baby beliau yg berumur 1 tahan 2 bln melecur tangan akibat terkena kuah Panas. Jom kita baca macam mana cara rawat luka melecur dengan berkesan menggunakan krim herbal blend.
Krim untuk rawat luka melecur

[LUKA AKIBAT MELECUR PADA TANGAN ANAK BERANSUR SEMBUH SELEPAS DISAPU KRIM HERBAL BLEND SHAKLEE]

 
Anak adalah anugerah Allah. Bila si anak terluka sikit, pedihnya hati ibu susah untuk diungkapkan. Lagi-lagi apabila ianya berlaku ketika kita tidak bersama mereka.
 
Saya bekerja dan anak tinggal bersama babysitter. Luluh hati bila dimaklumkan oleh babysitter tangan anak saya iaitu Izzah (setahun dua bulan) melecur terkena kuah panas.
 
Saya ikhtiar, sapukan Herbal Blend Shaklee serta merta. Hari keempat sapu, saya dan suami agak resah sebab nampak luka makin basah. Tapi atas nasihat upline Shaklee saya iaitu Nur Salwa menyarankan untuk terus sapu Herbal Blend tersebut, kami teruskan. Anak pun selesa. Krim yang selamat dan tidak memedihkan. 
 
Alhamdulillah. Semakin hari semakin cantik kulit Izzah. Ternyata krim Herbal Blend Shaklee sesuai untuk mengubati kulit Izzah yang melecur terkena kuah panas. Tragedi yang pedih tapi lega apabila melihat kulit i=Izzah pulih seperti biasa. 
 
Herbal Blend Shaklee harga mampu milik dan beri kesan yang terbaik.
Satu Rumah Satu Herbal Blend.
 
PUAN SITI NURFIZAH BT. AHMAD

Bagaimana ingin dapatkan krim Herba Blend

Alhamdulillah syukur .Bagi anda yang masih mencari- cari cara rawat luka melecur dengan berkesan dan selamat anda boleh dapatkan krim herba blend ini. Kakma sangat syorkan anda guna krim herbal blend ini. Krim herbal blend ini di jamin selamat diperbuat dari bahan – bahan Semulajadi iaiya bebas Paraben dan juga steroid.
 
Jom dapatkan krim serbaguna yang semulajadi dan selamat ini, Kakma sentiasa ada ready stok di tangan.
Hubungi kakma 0193624134 cepat yer kalau nak cod area Kampung padang balang sentul.

Kakma adalah pengedar shaklee kawasan kampung padang balang sentul dan bagi yang jauh kakma boleh pos..kakma menggunakan perkhidmatan poslaju selalu pos pagi ni esok dah sampai.
 
untuk Pertanyaan,Tempahan dan Temujanji
Call/ Whatsapp : 019 3624134
Email : Kmshop143@gmail.com
FB : Mai Md saupi


 * Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit*
 

RISIKO SAKIT KENCING MANIS BOLEH SEBABKAN MATA BUTA

Ramai sangat sekarang ini di negara kita yang mengidap kencing manis. Dulunya sakit kencing manis ni banyak terjadi disebabkan faktor keturunan , tetapi sekarang ini merka yang tak ada keturunan kencing manis pun berisiko untuk dapat kencing manis. Ini terjadi kerana faktor pemakanan seharian. Banyak makanan sekarang sangat tinggi kandungan gula. Bagi mereka yang dah memang ada sakit kencing manis jika tidak jaga makan dan tidak ikhtiar mencari penawar untuk kawal kandungan gula dalam darah ia akan serang organ badan yang lain, paling merisaukan kencing manis boleh merosakkan sel saraf mata dan mengakibatkan buta.
 
Risiko pesakit diabetes
Risiko kencing manis
 
Jemput baca kisah seorang makcik yang dikongsikan oleh anak sedara beliau yang mana makciknya dah lama mengidap penyakit kencing manis kerana faktor keturunan. Makciknya ikhtiar dengan vivix dan bacaan gula makcik semakin menurun dan banyak perubahan positif.
 

Ikuti kisah beliau,

Assalamualaikum. Ini Maksu saya. Adik bongsu mak. Mak kata family mak memang ada kencing manis. Penyakit keturunan. Bila kena kencing manis confirm lah sangkut buah pinggang kan. Seram tahu tak. Huhuhu, kena prevent dari sekarang ni.
 
 
 
Bulan lepas melawat Cu, bila nak balik tu Cu kata nak beli Vivix. Untuk buah pinggang. 26/9/2016 hantar Vivix ke rumah Cu. Lepas explain semua terus gerak pegi kerja sebab dah lambat. 2 minggu lepas tu Whatsapp Cu balik nak followup OK ke tak makan Vivix tapi 25/10 baru Cu reply.
 
Alhamdulillah terkejut dan bersyukurnya bacaan kencing manis Cu turun dari 20 kepada 10. Belum lagi tahap normal but its going there. Syukuuurrr sangat. Itu selepas sebotol Vivix. Bila sendiri dah rasa bagusnya Vivix ni, mesti akan repeat nak Vivix lagi. And yes, Cu repeat her second Vivix! Bila hantar Vivix kat Cu 27/10/2016, Cu pun nampak lebih sihat, muka lebih ceria. Cu kata badan pun rasa sedap dan sihat. Siap boleh kejar-kejar dengan angsa.
 
Sejak kebelakangan ni Cu ada masalah untuk bertutur dengan baik. Cu tak sihat and tend to lost her vocabulary at times. Tapi bila jumpa Cu hari tu dah lancar sikit. Lebih baik dari sebelum ni. Sebelum ni baca dan promote Vivix membantu meningkatkan fungsi otak. Tapi sekarang dah nampak sendiri dan semakin yakin dengan Vivix. Dengan izin Allah, what Vivix did worth the price!
Ini lah perkongsian dari  Nurul Syawani Saleh tentang emak saudara beliau yang ada penyakit kencing manis.
 
Bagi anda yang ada masalah kencing manis kakma sangat syorkan anda ikhtiar dengan Vivix, jangan lah tunggu semakin teruk kerana sampai satu tahap penyakit kencing manis akan serang saraf dan boleh menyebab kan buta dan kaki terpaksa dipotong.
Diabetes sehingga terpaksa potong kaki
Risiko pesakit kencing manis
 
Jangan biarkan sakit kencing manis anda semakin teruk, dapatkan vivix sekarang sebagai ikhtiar ini kerana ramai dah mencubanya dan berjaya kawal kencing manis dan memang ada yang sudah sembuh.
Baca sini; 

Bagaimana nak dapatkan Vivix


Cara pertama
Boleh terus beli di website shaklee klik icon di bawah membeli terus dengan Shaklee. Anda boleh buat bayaran secara debit card atau kad kredit , jangan risau ia adalah web rasmi shaklee yang di jamin selamat. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan.

Anda terus hubungi kakma untuk mendapatkan konsultasi tentang vitamin mana yang paling sesuai untuk anda dan anda akan mendapat tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian melalui kakma. Sekiranya anda berada di sekitar sentul , taman dato senu, kg padang balang, bomgak , gombak setia, batu caves , setapak, sri rampai , wangsa maju atau sekitar Kuala Lumpur anda boleh dapatkan vitamin secara COD atau yang berjauhan kakma mengunakan perkhidmatan poslaju untuk pos kepada anda.

untuk Pertanyaan,Tempahan dan Temujanji
Call/ Whatsapp : 019 3624134
Email : Kmshop143@gmail.com
FB : Mai Md saupi


 * Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit*

 

CARA RAWAT KULIT BERJERAWAT DENGAN BERKESAN

Kakma nak kongsikan cara rawat kulit berjerawat yang telah di amalkan sendiri oleh adik ipar kakma. Sebelum ini memang dan banyak beliau cuba cara rawat kulit berjerawat tapi semuanya sementara dan  hanya  bertahan sekejap sahaja. Tetapi sejak beliau amalkan cara rawat kulit berjerawat secara dalaman akhirnya masalah jerawat yang beliau alami selama ini sudah tiada kulit pun cantik dan licin sekarang.

Jemput baca perkongsian beliau..

KULIT MUKA JADI LEBIH SIHAT, JERAWAT HILANG

Assalamualaikum W.B.T. Saya Siti Suhaida Binti Ismail, berusia 27 tahun dan berasal dari Negeri Cik Siti Wan Kembang. Saya bekerja sebagai Retail Executive di sebuah syarikat swasta.

Masa belajar dulu kulit saya tiada masalah tetapi berkulit gelap, cemburu melihat model iklan di televisyen yang memakai produk kulit putih seawal 3 hari, saya terus teruja. Saya tekad membeli dan mencubanya. Memang benar kesannya sangat cepat. Muka menjadi licin dan menipis, kulit saya tidak tahan panas. Tetapi apabila saya berhenti memakai produk tersebut akibat kekurangan wang, muka saya menjadi semakin teruk, jerawat besar-besar tumbuh silih berganti menyebabkan saya menjadi semakin stress. Saya juga mempunyai masalah dengan sistem penghadaman yang kurang baik. Mungkin kerana tidak menjaga pemakanan seharian saya yang kebanyakan nya memang tidak sihat. Jadual makan saya memang tidak teratur, dan saya suka minuman berkafein sebagai usaha untuk stay up belajar pada waktu malam.

Saya penggemar tegar Nescafe dan kadang2 satu sachet tidak cukup kuat bagi saya. Kehidupan sebagai pelajar saya anggap normal jika makan Maggi dan Nescafe, akibat terlalu sibuk dengan belajar saya biarkan saja masalah itu sampai lah satu ketika saya disyaki mengalami masalah dalam usus kerana berlaku pendarahan ketika membuang tetapi tidak sakit. Perut saya menjadi sangat sensitive dengan makanan yang saya makan, saya tidak boleh makan pedas walaupun sedikit dan sembelit yang teruk. Mungkin terlalu stress dengan keadaan diri, hormone saya menjadi tak stabil, jerawat semakin naik penuh dimuka dan period saya menjadi tidak stabil.

Saya mula ikhtiar ingin mencuba Shaklee dengan mengambil ESP, dan Vitamin C secara konsisten namun jerawat masih tidak berhenti naik dan mula menambah B-Complex, Gla dan Alfalfa untuk menstabilkan hormone dan merawat masalah jerawat saya..

Alhamdulillah masalah jerawat saya dah berkurang, period dah okay dan sekarang saya langsung tiada masalah usus lagi. Bagi adik-adik di luar sana, saya sarankan tidak mudah terpengaruh dengan iklan-iklan di televisyen kerana tiada produk yang mampu member kesan seawal 3 hari melainkan produk tersebuk mempunyai kandungan bahan kimia yang tinggi. Bagi mereka yang mempunyai masalah jerawat yang serius, rawat lah dari dalaman dahulu dan cari skincare yang berasaskan dari bahan semujadi. Inilah Shaklee Effect saya.

Boleh tengok video di sini

Jika anda ada masalah seperti beliau boleh lah amalkan cara rawat kulit berjerawat yang beliau kongsikan. Jika anda ingin dapatkan produk yang beliau amalkan boleh lah hubungi kakma ini kerana kakma merupakan pengedar shaklee aktif.

Boleh hubungi kakma , klik sini utk whatsapp http://kakmashaklee.wasap.my/

SHAKLEE Independent Distributor
Maisarah (ID 887111)
No Tel: 019-3624134
Email: kmshop143@gmail.com
COD area: kg padang balang, sentul , bandar baru sentul ,dato senu , jalan gombak , setapak ,gombak setia.