8 Makanan Perlu Dielak Bagi Pesakit Gout

Pernah kena sakit gout? Jika anda di sahkan sakit Gout anda perlu tahu apa makanan perlu dielak bagi pesakit gout untuk memastikan sakit gout anda terkawal atau tidak berulang. Bagi yang pernah kena gout mesti tahu kan betapa sakit dan seksanya sakit gout. Jadi ambil tahu apa makanan perlu dielak bagi pesakit gout.

 

Kenali sakit Gout, Punca , tanda dan cara rawat Gout —-> di sini

8 makanan perlu dielak bagi pesakit gout

1 . Makanan Laut

Kurangkan pengambilan makanan laut, terutamanya jenis kekerang. Makanan ini kaya dengan purine yang akan diuraikan menjadi asid urik. Elok elakkan terus pengambilan semasa sakit.

2. Jenis Ikan

Ianya seperti ikan herring, tuna dan juga ikan bilis, memang perlu dielakkan.

Namun, makanan seperti udang, udang kara, belut dan ketam masih dalam kategori selamat untuk dimakan. Tapi untuk penghidap gout yang kronik, pengambilan makanan ini juga boleh mengundang gout.

3. Alkohol

Pengambilan minuman keras bagi pesakit gout adalah satu pilihan yang kurang bijak (dalam Islam pun tak boleh ambil minuman ini)

Ia bukan sahaja meningkatkan tahap asid urik badan anda tapi ia juga memberi beban kepada sistem tubuh untuk membersihkannya.

4. Daging Merah

Kandungan purine dalam setiap jenis daging adalah tidak sama. Daging putih dikatakan lebih rendah kandungan purinenya berbanding daging merah.

Namun, sekiranya anda ingin menikmati hidangan daging merah, pilihlah daging lembu berbanding daging ayam belanda dan kambing

5. Sayur Sayuran

Kajian telah menunjukkan bahawa sayur-sayuran tidak meningkatkan tahap asid urik seperti makanan lain yang tinggi purin. Sayur-sayuran patut digalakkan tetapi beberapa jenis mengandungi lebih tinggi purin.

Sayur-sayuran yang lebih tinggi purines termasuk asparagus, cendawan, sayur-sayuran hijau gelap (kerana tahap zat besi lebih tinggi), kekacang, kacang merah, kacang hijau, kubis bunga, tauhu, dan juga tomato kerana keasidan lebih tinggi dan ph lebih rendah.

6. Minuman dan Makanan Manis

Elakkan pengambilan makanan dan air manis yang menggunakan sirap jagung tinggi kandungan fruktosa seperti soda dan jus buah-buahan yang dalam kotak atau tin tu.

Pengambilan minuman dan makanan manis ini bukan sahaja menambahkan berat badan anda, ia juga akan menggalakkan badan untuk menghasilkan lebih banyak asid urik

7. Organ Dalaman

Organ dalaman seperti hati, buah pinggang dan hati wajib dielakkan bagi pesakit gout ni.

8. Roti

Pesakit Gout perlu memberi perhatian kepada roti yang dimakan. Bijirin penuh seperti roti gandum, oat dan kebanyakkan bijirin mempunyai kandungan purin yang lebih tinggi daripada bijirin halus.  Pilih roti putih, pasta, dan beras putih untuk menghadkan pengambilan purin. Jika inginkan bijirin penuh, hadkan pengambilan beberapa kali seminggu kerana bijirin penuh boleh meningkatkan tahap asid urik.

Banyaknya makanan perlu dielak bagi pesakit gout. Ada ke makanan yang  boleh di amalkan untuk merawat sakit Gout? Mesti lah ada, Jom saya kongsikan

SUPLEMEN SAKIT GOUT

Vivix
  • Bersifat anti oksida bagi melindungi badan dan sel daripada rosak akibat asid urik
  • Membantu menurunkan bacaan asid urik dalam darah.
  • Mengelakkan pengumpulan protein AGE (Advanced Glytacon End Product ). Maksudnya Vivix mengelakkan pengumpulan protein hasil pengikatan gula & protein berlebihan dalam badan yang mengundang penyakit salur darah
  • Meningkatkan penghasilan tenaga supaya pesakit rasa bertenaga ini kerana Orang sakit biasanya lemah disebabkan tekanan fizikal & mental.

 

Anda boleh tengok testimoni dari mereka yang sembuh dari sakit Gout —> di sini

BAGAIMANA NAK DAPATKAN VIVIX?

Cara 1

Beli secara online di laman eSell  —>  ( klik sini ) . VIVIX Shaklee akan dihantar terus oleh pihak Shaklee (M) selepas pembayaran diterima.

Cara 2

Hubungi saya di talian 0193624134 ( http://www.wasap.my/60193624134 ) untuk saya bantu anda buat pembelian, pendaftaran ahli untuk lebih penjimatan, dan pertanyaan lanjut. Jujurnya, saya lebih recommend cara no. 2 kerana lebih jimat bila daftar sebagai ahli Shaklee.

CARA 3

Jika anda berada berhampiran dengan stokis shaklee anda boleh gunakan id saya 887111 untuk membuat belian dan jika anda berada  di sekitar gombak dan sentul dan Kuala Lumpur anda boleh dapatkan produk ini secara COD ini kerana Kakma adalah Pengedar Sah Shaklee area Gombak , Batu Caves , kg padang Balang, Sentul serta kawasan sekitar Kuala Lumpur. untuk Pertanyaan, Tempahan dan Temujanji.

HUBUNGI SAYA

Jadual makan “ VIVIX ” akan diberikan eksklusif buat customer Vitamin Cinta . 

 * Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit*

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *