Diserang Vertigo Akibat Alami Resdung Kronik Ketahui Tanda dan Cara Merawatinya

Pernah tak bangun pagi tiba-tiba rasa macam bilik berpusing-pusing , nak bangun berdiri pun tak boleh, kepala pening sangat. Itu lah yang kakma rasa 7 tahun lepas. Sakit sangat kepala memang selalu pening dan tak boleh berdiri lama , rasa nak baring je.

 

Lepas buat pemeriksaan klinik kakma dirujuk ke klinik pakar ENT HKL untuk pemeriksaan lanjut , lepas ENT di rujuk ke pakar mata dan last sekali ke pakar saraf sehingga terpaksa buat CT Scan, masa nak buat CT Scan ALLAH je tahu takut sangat macam2 fikir tapi dalam masa berdoa tak putus-putus mohon tak apa yang serius dan Alhamdulillah semua normal sehingga doktor sahkan kakma ada masalah Vertigo.

Kakma memang ada masalah resdung sejak sekolah lagi , mungkin sebab resdung yang teruk ia menjadi Vertigo. Bila ada resdung memang kadang2 akan selsema teruk sampai telinga pun terkesan sama. Rasa macam pekak je telinga.

Apa itu Vertigo

Vertigo adalah perasaan dimana pemandangan sekeliling seolah-olah berpusing dan bergerak. Anda mungkin merasakan bahawa anda sedang bergerak atau berputar. Sesetengah daripada masalah ini mungkin tidak serius, tetapi ada juga yang boleh mengancam nyawa jika tidak dicegah terutamanya bila ia menyerang ketika sedang memandu ia sangat berbahaya.

Vertigo ni ada 2 jenis iaitu

  • Vertigo periferi : adalah disebabkan masalah pada bahagian dalam telinga dan juga masalah pada bahagian saraf yang menghantar maklumat ke otak
  • Vertigo berpusat : adalah masalah pada bahagian otak terutamanya bahagian cerebellum yang mengawal keseimbangan badan.

Tanda-tanda Vertigo

  • Rasa seperti berputar atau bergoyang.
  • Terasa seperti hilang keseimbangan – rasa ini boleh terjadi dan hilang dan juga boleh berlaku beberapa saat, jam atau hari. Anda mungkin rasa lebih teruk apabila menggerakkan kepala, menukar posisi tubuh (berdiri, berbaring) dan apabila bersin atau batuk.
  • Muntah atau loya.
  • Nadi berdegup laju
  • Sakit kepala atau sensitif terhadap bunyi dan cahaya.
  • Pertindihan visual (penglihatan berganda).
  • Menghadapi masalah untuk bercakap atau berasa lemah/bengkak.
  • Kesukaran bernafas dan berpeluh
  • Pendengar terganggu kalau teruk boleh menjadi pekak.
  • Telinga rasa berdengung

Langkah Awal Atasi Vertigo

  • Jika anda di serang Vertigo apa perlu anda buat adalah Bertenang, Jika anda tengah berdiri anda perlu duduk atau baring ikut keselesaan anda , tarik nafas dalam dalam dan pejamkan mata.
  • Jika anda rasa nak muntah atau loya jangan tahan lepaskan agar anda berasa lega.
  • Anda perlu lakukan perlahan lahan jangan terus buka mata dan berdiri ia akan membuatkan keadaan anda bertambah teruk, jika berlarutan anda perlu berjumpa doktor dan jangan memandu semasa Vertigo datang menyerang kerana ia akan lebih berbahaya.

Kakma nak kongsikan kisah yang dikongsikan oleh kenalan kakma mengenai suaminya yang diserang Vertigo kerana ada masalah resdung yang kronik.

Kisah di ambil dari page Supermom Shaklee Story yang dikongsikan oleh puan Masita Hassan

PENGALAMAN SUAMI DISERANG VERTIGO AKIBAT RESDUNG YANG KRONIK PULIH DENGAN VIVIX SHAKLEE

 

Hai Cikta nak berkongsi kisah pengalaman suami diserang resdung yang kronik. 

Bercerita tentang resdung, mesti ramai yang seperti Cikta. Cikta sebelum ni menganggap resdung atau dikenali dengan nama sinusitis ni sebagai satu penyakit biasa. Sehinggalah suatu hari suami Cikta sendiri terpaksa dirawat di Hospital kerana menghidapi sinus yang teruk.

Bermula dengan kerap bersin dan selsema diawal pagi. Suami Cikta juga kerap diserang vertigo. Mula-mula memang ingat suami hanya mengalami tekanan darah rendah. Tapi lepas buat checkup Doktor diagnosed sebagai vertigo iaitu keadaan berasa dirinya atau persekitaran seperti berpusing-pusing, telinga berdengung , pandangan kabur, mual dan muntah-muntah. Vertigo ini akan menyerang 5 6 kali setahun. Yang paling merisaukan bila dapat tau vertigo boleh menyebabkan masalah pendengaran atau pekak. 

Pada March 2017, suami Tiba-tiba diserang demam panas. Disitulah segalanya bermula, bila check darah denggi semua negative. 3hari masuk lebih kurang 12botol air. Demam kebah tapi kepala masih sakit. Tersangat risau masa itu.

Disebabkan Suami ada sejarah sinus semasa dia sekolah dahulu. Jadi masa hari keempat Doktor menyuruh suami menjalani ‘Ct Scan.’

Resultnya…. jeng jeng jeng…  

Sakit kepala itu memang disebabkan oleh sinus yg teruk. setiap saluran dan rongga di muka belah kiri penuh dengan sinus. belah kanan pun tinggal sedikit ruang. Allahhuakbar! Dan sinusnya telah dijangkiti kuman.

Suggestion Doktor tentunya pembedahan. kosnya RM15000 – RM20000. Disebabkan kos yang tinggi, kami mengambil keputusan untuk ikhtiar cara lain dulu iaitu mencuba Vivix Shaklee dan ubat hospital terlebih dulu. dengan harapan tidak ada pembedahan yang akan berlaku.

2 minggu istiqamah makan Vivix Shaklee setiap hari. Alhamdulillah semasa pergi checkup semula. Sinus yang telah dijangkiti kuman sudah tiada dan rongga kembali seperti sediakala. Alhamdulillah! Alhamdulillah! Alhamdulillah!
Kini suami bebas vertigo dan resdung.

Jadi jika anda rasa vivix tu mahal, try la sakit. kosnya menelan beratus kali ganda dari harga sebotol Vivix Shaklee. Serious! 

********************************************************************************************

Alhamdulillah kakma tumpang gembira dan faham apa yang dirasai oleh suami beliau kerana kakma sendiri pernah mengalaminya. Kakma juga beriktiar dengan suplemen shaklee iaitu Vivix , B complek , Omega, Ostematrik dan untuk resdung kakma ambil Garlic, Alfalfa dan Vitamin C.

Syukur keadaan kakma sekarang sangat berbeza sekarang Alhamdulillah makin sihat resdung pun dah tak macam dulu dan hampir sembuh Vertigo pun dan tak menyerang macam dulu.

Klik sini —-> Testimoni mereka yang sembuh Vertigo

SET VERTIGO

 

Vivix : Membantu membaiki sel-sel yang rosak

B Complek : Meningkat fungsi utama sel saraf bersifat anti stress untuk membantu lebih tenang

Ostematrik : Mengawal ritma degupan jantung , membantu menenangkan dan mudah tidur.

Omega Guard : Melancarkan peredaran darah dan meningkatkan fungsi saraf dan otak meningkat , anti inflamasi membantu menstabilkan keseimbangan badan.

Bagaimana Nak dapatkan Set Vertigo Shaklee?

Cara 1

Beli secara online di laman eSell  —>  ( klik sini ) . Set Vertigo akan dihantar terus oleh pihak Shaklee (M) selepas pembayaran diterima.

Cara 2

Hubungi saya di talian 0193624134 untuk saya bantu anda buat pembelian, pendaftaran ahli untuk lebih penjimatan, dan pertanyaan lanjut. Jujurnya, saya lebih recommend cara no. 2 kerana lebih jimat bila daftar sebagai ahli Shaklee.

 

Cara 3

Jika anda berada berhampiran dengan stokis shaklee anda boleh gunakan id saya 887111 untuk membuat belian dan jika anda berada  di sekitar gombak dan sentul dan Kuala Lumpur anda boleh dapatkan produk ini secara COD ini kerana Kakma adalah Pengedar Sah Shaklee area Gombak , Batu Caves , kg padang Balang, Sentul serta kawasan sekitar Kuala Lumpur. untuk Pertanyaan, Tempahan dan Temujanji.

HUBUNGI SAYA

 

  • Call/ Whatsapp : 019 3624134 
  • Email: kmshop143@gmail.com
  • FB: Mai Md saupi 

Jadual makan “ Set Vertigo ” akan diberikan eksklusif buat customer Vitamin Cinta . Hubungi kami 0193624134

 * Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit*

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *